Zoek naar categorieën?


Via onderstaande categorieën (zie labels) en posts kan je inzicht krijgen in de wijze waarop de kwantumsprong zich voltrekt.

Voor meer informatie over de kwantumsprong, zie rechter kolom.

Zoek vanaf 23-11-2017 naar categorieën van deze blog (zie labels).
Categorie 1. De toenemende problemen, de naderende apocalyps.
Categorie 2. Het zoeken naar de oplossing van de apocalyps en de daarmee samenhangende problemen.
Categorie 3. De problemen als gevolg van het vrij spel van het ego en het ontbreken van het Zijn.
Categorie 4. Het zoeken naar het Zijn.
Categorie 5. Het ontbreken van het inzicht in het Zijn en de ontwikkeling ervan.
Categorie 6. Het verloren zijn in de oneindige complexiteit van de dualiteit van het ego.
Categorie 7. De instituties kerk, staat en wetenschap in verzet tegen het Zijn.
Categorie 8. Het ontkennen van het bestaan van het Zijn.
Categorie 9. Oproep tot dan wel stap richting zijnsontwikkeling.
Categorie 10. Het erkennen van het bestaan van het Zijn.
Categorie 11. Wetenschap en mystiek/spiritualiteit raken elkaar.
Categorie 12. Inzicht in het Zijn.

Of zoek in posts t/m 12-12-2018 op:
prézijnsontwikkeling
belemmering zijnsontwikkeling
bevordering zijnsontwikkeling
toepassing zijnsontwikkeling'

donderdag 18 februari 2016

Hoogleraar pedagogiek Gert Biesta: Niet wie je bent maar hoe je bent

Gert-Biesta-hoogleraar-pedagogiek-Niet-wie-je-bent-maar-hoe-je-bent
Voorbeeld van belemmering zijnsontwikkeling.
 
De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat de traditionele krachten zichtbaarder worden die de ontwikkeling van het Zijn altijd tegengewerkt hebben. Gert Biesta vertegewoordigt die krachten ook al heeft hij het over een manier van zijn die niet egologisch is, dus die niet de logica van het ego volgt. Want hij veronderstelt dat dat een gerichtheid is op datgene wat buiten het ego ligt zoals andere mensen, de planeet. Dat is een onjuiste veronderstelling, omdat het buiten het ego zijn het Zijn is en het Zijn de staat van één zijn met alles is en dus niet een gerichtheid op iets. Bovendien bepleit hij de pedagogiek van de onderbreking. Daaronder verstaat hij het onderbreken van het 'bij jezelf zijn' dat tegenwoordig aan de orde is. Biesta: "wat ik voorsta kun je een onderbreking van identiteit noemen. Uiteindelijk gaat het niet om wie je bent maar hoe je bent. Het verlangen naar identiteit kan infantiel worden. De bedoeling van onderwijs is niet om een kind 5 jaar lang met zichzelf bezig te laten zijn en dan tot de ontdekking komen dat het niet met anderen kan samenleven."
 
Biesta heeft kennelijk geen weet van het Zijn en de ontwikkeling ervan en daardoor ook niet van de zich voltrekkende kwantumsprong van ego naar Zijn. Want anders had hij begrepen dat het 'bezig zijn met jezelf' het zoeken naar identiteit is dat inherent is aan de kwantumsprong van ego naar Zijn waarbij het ego moet verdwijnen om het Zijn te realiseren. En weet hij ook niet dat het Zijn de staat van eenheid met alles is en daarmee de volmaakte staat van samenleven met anderen die niet wordt bepaald door een manier van zijn oftewel door een hoe zijn.
Hiermee belemmert Biesta de ontwikkeling van het Zijn.
 
Bron: Trouw 16 februari 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten